Jawa 50 typ 23 a 23 A Mustang je malý nekapotovaný motocykl se zdvihovým objemem motoru 50 kubických centimetrů.
Mustang je také nejnovější typ motocyklů Jawa ze série „pionýr“ (Jawa 550, 555, 05, 20, 21 sport). Je to dvousedadlový motocykl lehké konstrukce s jednoválcovým dvoudobým motorem.
Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“.
Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu.
Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra.
Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával.
Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky.
Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.
Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.
Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou.
Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90.
Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem.
Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem.
Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang.
Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl:
„Probůh, to je nějaký nedodělaný“
– i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným.
Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu.
Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů.
Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.
Od roku 1969 do roku 1975 byla vyráběna především pro export verze 23A. Rám vychází z předchůdce Jawa 50/20 a má navařené úchyty pro nádrž, sedadlo a blatníky. Přední světlomet je převzatý z Jawy 90, doplněný o přepínač. Toto provedení má světelný výkon 20 W (15 W pro přední žárovku a 5 W pro zadní) a proud vytváří dvě oddělené cívky 15 W + 5 W, obojí 6V.
V průběhu let se na původním provedení 23A odehrály jen menší změny ve výrobě. S nástupem výroby 23 je nejvýznamnějším rozdílem jiný světelný výkon, nyní 30 W (25 W pro přední žárovku a 5 W pro zadní) o který se starají dvě do série zapojené cívky 15 W + 15 W, obojí 3V.
U modelu JAWA 23 proběhl facelift v roce 1976. Facelift se týkal pouze vzhledu. Na nádrži samolepky "JAWA". V roce 1977 byl změněn název na JAWA 223.200 a u typu 23A na 223.100. Vzhled zůstal beze změn, pouze místo samolepek byly nápisy stříkany barvou. Toto provedení vydrželo až do konce výroby v roce 1982. Díly se vyráběly z důvodu dodržení záruky až do roku 1992.