Tento motocykl nezapadá do konceptu sbírky je tady díky jeho historii.
Když jsem si jel vyzvednout VELOREX, stál vedle něj pro mě tenkrát neznámý motocykl z konce 20-tých let minulého století. Pán, který mi VELOREX prodával mi k němu řekl, že je to jeho prastrýci, který na něm přijel domů z Francie po konci druhé světové války. Vracel se tenkrát pěšky z fronty a zastavil ho tamní sedlák a ptal se ho kam jde. Když zjistil, že vojáček jde do Čech, vzal ho do stodoly a dal mu tuto motorku jako poděkování za službu jeho zemi…
Ten příběh mi přišel tak silný, že jsme se domluvili a pán mi k Velorexu „přibalil“ tohoto Moneta.
Během první světové války, v roce 1916, se spojili inženýr Joseph Monet a majitel bohatého dědictví pan Adrien Goyon. Začali spolu připravovat výrobu bezmotorových invalidních tříkolek pro vojáky těžce zraněné během války. Z toho se postupem času vyklubal jeden z předních francouzských výrobců, který se bohužel dožil jenom roku 1962.
Firma Monet-Goyon byla založena v Maconu 2. dubna 1917 a ze začátku se specializovala na výrobu bezmotorových vozidel pro nemocné, raněné a invalidy, které nazvala Vélocimane.
Originalita jejich výroby je vedla k výrobě vozidel, které se nikdo jiný zatím neodvážil koncipovat. Vzhledem k počtu raněných z války šel jejich odbyt velice dobře, a tak firma mohla uvažovat o další výrobě.
K dalšímu důležitému kroku došlo v roce 1922, kdy Monet-Goyon získal licenci na výrobu anglického dvoudobého motoru Villiers 250 cm3, který byl montován dříve než do motocyklů do obou předcházejících výrobků.
V určitém rozporu s dosavadní filozofií firma přišla v roce 1924 se sportovním modelem ZS s motorem Villiers zmenšeným na objem 175 cm3 a se dvěma výfuky a vahou celého stroje jen 50 kg.
O rok později firma získala speciální motor Villiers nazývaný Brooklands TT s vyšším výkonem. Ve Francii získal díky svému tvaru přezdívku fazole (francouzsky haricot).
S motocykly vybavenými tímto motorem začala továrna získávat řadu sportovních úspěchů.
Dalším mezníkem ve vývoji firmy byl rok 1925, kdy začala v licenci vyrábět a používat švýcarské čtyřdobé motory MAG. Měly objem 350 cm3 s rozvodem IOE (dříve se říkalo F hlava) nebo OHV a používaly se ještě v motocyklech s řemenovým převodem. Byly to typy "MC" nebo "MCS".
Objevily se také čtyřdobé motory MAG 500 typů „MC5“ a „MCS5“. Firma MAG dokonce dovolila označovat její motory nápisem Monet-Goyon na klikové skříni.